Statut
Statut Niepublicznego Przedszkola Artystyczno- Językowego „Słoneczko”
Spis treści:
- Postanowienia ogólne
- Cele i zadania przedszkola
III. Organy przedszkola
IV.Organizacja przedszkola
- Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
- Rodzice/ prawni opiekunowie i wychowankowie przedszkola
VII. Zasady rekrutacji i skreślania dziecka z listy wychowanków
VIII. Źródła finansowania placówki i zasady odpłatności
- Postanowienia końcowe ROZDZIAŁ I Postanowienia ogólne §1
- Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, cele i zadania placówki oświatowej, zwanej w dalszej treści przedszkolem, którego pełna nazwa brzmi: Niepubliczne Przedszkole Artystyczno- Językowe „Słoneczko”.
- Przedszkole jest placówką niepubliczną.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Anna Korczyńska-Wieloch.
- Siedziba przedszkola znajduje się pod adresem: Ul. Kopernika 17, 28-100 Busko-Zdrój.
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach.
- Przedszkole działa w oparciu o przepisy Prawa Oświatowego i Kodeksu Pracy. §2 Przedszkole używa pieczęci o treści: Niepubliczne Przedszkole Artystyczno- Językowe „Słoneczko” ul. Kopernika 17, 28-100 Busko-Zdrój NIP 6551672945, Regon 260642671
ROZDZIAŁ II Cele i zadania przedszkola
- 3
- Przedszkole wspiera wielokierunkową aktywność dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju w tym zajęć artystycznych i językowych.
- Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
- Przedszkole wspomaga proces rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się.
- Przedszkole wspiera potencjał rozwojowy dzieci stwarzając warunki sprzyjające do ich aktywnego uczestnictwa życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.
- Przedszkole wspomaga kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
- Przedszkole tworzy warunki umożliwiające dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspiera aktywności dziecka podnoszące poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnia prawidłową organizację warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony poprzez organizację pomocy psychologiczno- pedagogicznej w przedszkolu.
- Wspiera samodzielną dziecięcą eksplorację świata poprzez dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, zwracając uwagę na indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzy sytuacje sprzyjające rozwojowi zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawności ruchowej i bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez organizację warsztatów tematycznych.
- Przygotowuje do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi poprzez organizowanie zajęć oraz współpracę z instytucjami zewnętrznymi.
- Tworzy sytuacje edukacyjne budujące wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki oraz tworzy warunki pozwalające na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzy warunki umożliwiające bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziała z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości, wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwija zachowania wynikające z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Tworzy sytuacje edukacyjne sprzyjające budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- 4
- Przedszkole realizuje zadania w ramach obszarów działalności edukacyjnej przedszkola, którymi są:
- a) kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumienie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
- b) kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych;
- c) wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
- d) wspomaganie rozwoju mowy dzieci;
- e) wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
- f) wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
- g) wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
- h) wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem, muzyka i śpiew, pląsy i taniec, różne formy plastyczne;
- i) wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
- j) pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń; k) wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
- l) wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
ł) kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania; m) wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
- n) kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania przez dzieci emocji oraz pomoc w radzeniu sobie z nimi;
- o) kształtowanie poczucia szacunku dla emocji swoich i innych osób.
- 5 1.
Przedszkole zaspakajając potrzeby dziecka, kieruje się w szczególności:
- a) dobrem dziecka;
- b) potrzebą wyrównania deficytów rozwojowych;
- c) koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych dostosowanych do możliwości i potrzeb dziecka.
ROZDZIAŁ III Organy przedszkola
- 6
Organem przedszkola jest:
- Dyrektor przedszkola, Istnieje możliwość powołania wicedyrektora lub menagera w przedszkolu.
- 7
- Dyrektor/ menager kieruje całokształtem pracy przedszkola we wszystkich sprawach związanych z jego działalnością zatrudniając/powołując zespół odpowiedzialny za sprawy organizacyjne, finansowe i kadrowe oraz reprezentuje przedszkole na zewnątrz.
- Powołany przez dyrektora zespół pracowników:
- a) tworzy wraz z dyrektorem dokumenty programowo- organizacyjne przedszkola- roczny plan pracy;
- b) monitoruje oraz opracowuje system mierzenia jakości pracy przedszkola z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustala sposób jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystywania wyników;
- c) opracowuje zakres obowiązków (czynności) pracowników przedszkola.
ROZDZIAŁ IV Organizacja przedszkola
- 8
- Przedszkole jest placówką wielooddziałową zlokalizowaną w jednym budynku.
- Liczba oddziałów uzależniona jest od zapotrzebowania środowiska oraz możliwości bazowych warunkujących bezpieczeństwo i komfort pobytu dzieci.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział przedszkolny złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku.
- W okresie lipca i sierpnia, a także w przypadku dużej absencji dzieci dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup przedszkolnych.
- 9
- Przedszkole czynne jest 12 miesięcy w roku.
- 10
- Czas trwania wszystkich zajęć dydaktyczno- wychowawczych z dziećmi, również zajęć dodatkowych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych wychowanków.
- 11
- Praca opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcza w oddziałach przedszkolnych prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Realizacja założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się: – nie krócej niż 5 godzin dziennie; – od poniedziałku do piątku; – w godzinach od 8:30 do 13:30; – przez 10 miesięcy w roku, tj. od września do czerwca.
- Czas pracy przedszkola ustala dyrektor placówki.
- 12
- Przedszkole umożliwia dzieciom zapisanym do oddziałów przedszkolnych, codzienną w ramach podstawy programowej, naukę języka angielskiego poprzez zajęcia/ słuchanki/ gry i zabawy oraz stwarza warunki do nauki drugiego języka obcego oraz możliwość uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, w trakcie pobytu dziecka w przedszkolu.
- Przedszkole może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i rekreacyjnych, w zależności od potrzeb środowiska i możliwości organizacyjnych i bazowych placówki.
- Przedszkole może współpracować z innymi usługowymi placówkami kulturalno-oświatowymi, w celu realizacji bogatej gamy dodatkowych form edukacyjno-kulturalnych.
- Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno- pedagogiczną.
- 13
Cele i zadania w ramach organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Przedszkole udziela pomocy psychologiczno- pedagogicznej w okresie od września do czerwca. W wyjątkowych przypadkach dopuszcza się organizację pomocy psychologiczno- pedagogicznej w pozostałych miesiącach.
- Pomoc psychologiczno- pedagogiczna prowadzona w przedszkolu polega przede wszystkim na:
- a) rozpoznaniu i zaspokojeniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka; b) rozpoznaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka;
- c) rozpoznaniu czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie dziecka w przedszkolu;
- d) wspieraniu potencjału rozwojowego dziecka;
- e) tworzeniu warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym;
- f) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych;
- g) rozwijaniu umiejętności wychowawczych i dydaktycznych dziecka.
- Pomoc psychologiczno- pedagogiczna udzielna jest w szczególności dzieciom:
- a) niepełnosprawnym;
- b) niedostosowanym społecznie;
- c) zagrożonym niedostosowaniem społecznym;
- d) z zaburzeniami zachowania lub emocji;
- e) ze szczególnymi uzdolnieniami;
- f) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- g) z deficytami kompetencji i zaburzeń sprawności językowej;
- h) z chorobami przewlekłymi;
- i) w sytuacjach kryzysowych i traumatycznych;
- j) z niepowodzeniami edukacyjnymi;
- k) z zaniedbywanymi środowiskowymi, wynikającymi z trudnych warunków bytowych dziecka i rodziny, sposobem spędzania wolnego czasu;
- l) z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych ze wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno- pedagogicznej jest dobrowolne.
- Terapie dzieci są nieodpłatne dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju do wysokości subwencji oświatowej.
- Pomoc psychologiczno- pedagogiczną w przedszkolu organizuje dyrektor.
- Pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
- a) dziecka;
- b) rodziców dziecka;
- c) dyrektora przedszkola;
- d) nauczyciela, wychowawcy grupy, opiekuna lub specjalisty prowadzących zajęcia z dzieckiem;
- e) poradni;
- f) pracownika socjalnego;
- g) asystenta rodziny;
- h) kuratora sądowego;
- i) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Pomocy psychologiczno- pedagogicznej w przedszkolu udzielają dziecku nauczyciele, wychowawcy grupy oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w szczególności psycholog, logopeda, terapeuta SI, rehabilitant.
- Pomoc psychologiczno- pedagogiczna udzielana jest dzieciom w formie:
- a) zajęć rozwijających uzdolnienia;
- b) zajęć dydaktyczno- wychowawczych;
- c) zajęć specjalistycznych: korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- d) zajęć rewalidacyjnych- wyłącznie dla dzieci niepełnosprawnych;
- e) obserwacji i opinii wydawanych przez specjalistów na polecenie dyrektora.
- Do zadań nauczycieli, wychowawców grup i specjalistów w ramach pomocy- psychologiczno- pedagogicznej należy w szczególności:
- a) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
- b) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci;
- c) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola;
- d) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
- e) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniającym funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola, oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dzieci oraz planowania dalszych działań.
- W przedszkolu pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest udzielana dzieciom, rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć wynosi do 5 dzieci.
- Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Zajęcia terapeutyczne dla dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju oraz dzieci z zaburzeniami mowy ustalane są według budżetu subwencji. Zajęcia mogą odbywać się indywidualnie lub grupowo.
- Zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla dzieci z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć wynosi do 5 dzieci.
- Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający odpowiednie kwalifikacje.
- Porady i konsultacje dla dzieci oraz porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców dzieci i nauczycieli prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup, specjaliści lub firmy zewnętrzne.
- Nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści prowadzą działania pedagogiczne mające na celu:
- a) rozpoznanie indywidulanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, w tym dzieci szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia;
- b) w przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno- pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy lub specjalista informuje o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola.
- Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej dziecku jest zadaniem zespołu składającego się z nauczycieli terapeutów, wychowawców grup oraz specjalistów, prowadzących terapie z dzieckiem, zwanego dalej „zespołem”.
- Zespół do pomocy psychologiczno- pedagogicznej powołuje dyrektor przedszkola:
- a) dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii;
- b) dla ucznia, który nie posiada orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt.
a), niezwłocznie po przekazaniu przez nauczyciela, wychowawcę grupy lub specjalistę informacji o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno- pedagogiczną, po konsultacji z rodzicami dziecka i za ich zgodą.
- Dyrektor wyznacza osobę koordynującą pracę zespołu. Pracę kilku zespołów może koordynować także jedna osoba. Osoba koordynująca zespołem zwana dalej przewodniczącym.
- Do zadań zespołu należy:
- a) ustalenie zakresu, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno- pedagogicznej z uwagi na indywidulane potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia;
- b) określanie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania dziecku pomocy psychologiczno- pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, a w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie lub opinię, także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii.
- Dyrektor przedszkola na podstawie zaleceń zespołu ustala dla dziecka formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
- O ustalonych dla dziecka formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor lub koordynator zespołu niezwłocznie informuje na piśmie lub mailowo rodziców dziecka.
- W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustalone przez dyrektora formy, sposoby udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiar godzin, którym poszczególne formy pomocy będą realizowane są uwzględnione w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym, opracowanym dla dziecka na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanych społecznie. Program jest pisany przez zespół powołany przez dyrektora przedszkola.
- W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zespół, na podstawie ustalonych przez dyrektora form, sposobów i okresu udzielania dziecku pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, określa działania wspierające rodziców dziecka oraz w zależności od potrzeb, zakres współdziałania poradni psychologiczno- pedagogicznej w tym poradnią specjalistyczną. Ustalenia zespołu są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym, opracowanym dla dziecka na podstawie odpowiednich przepisów.
- Zespół dokonuje oceny efektywności pomocy psychologiczno- pedagogicznej udzielanej dziecku, w tym efektywności realizowanych zajęć, dotyczącej:
- a) danej formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej – po zakończeniu jej udzielania;
- b) po każdym semestrze.
- Dokonując oceny zespół określa wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z dzieckiem, w tym zalecane formy, sposoby i okresy udzielania dziecku dalszej pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Na podstawie oceny, dyrektor decyduje o wcześniejszym zakończeniu udzielania dziecku danej formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Zespół podejmuje działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych.
- Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż 2 razu w roku szkolnym. Spotkania zespołu zwołuje osoba przewodnicząca w pracach zespołu. Przewodniczącymi w pracach zespołu są pedagodzy specjalni tworzący indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny.
- Rodzice dziecka mogą uczestniczyć w spotkaniach zespołu w części dotyczącej ich dziecka. O terminie spotkania zespołu rodziców informuje przewodniczący zespołu.
- W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:
- a) na wniosek dyrektora- przedstawiciel poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
- b) na wniosek rodzica dziecka- inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
- Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.
- Postępowanie dla dziecka nieposiadającego opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno- pedagogicznej, w przypadku stwierdzenia konieczności objęcia go pomocą psychologiczno- pedagogiczną:
- a) rodzic lub wychowawca, specjalista zgłasza dziecko potrzebujące pomocy dyrektorowi przedszkola;
- b) dyrektor wskazuje osoby zobligowane do wystawienia opinii o dziecku i gdy zachodzi taka potrzeb kieruje rodziców dziecka do poradni psychologiczno- pedagogicznej;
- c) dyrektor tworzy zespół i wyznacza osobę koordynującą jego pracy (pracę kilku zespołów może koordynować jedna osoba);
- d) zespół określa zalecane formy, sposoby i okres udzielania dziecku pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
- e) dyrektor na podstawie zaleceń zespołu podejmuje decyzję o ich realizacji, ustalając także wymiar godzin zajęć- o czym niezwłocznie informuje na piśmie lub drogą mailową rodziców dziecka. Za zajęcia dziecka nieposiadjącego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- 14
- Przedszkole może współpracować z innymi instytucjami oświatowymi w Polsce i za granicą, takimi jak: przedszkola, szkoły podstawowe, uczelnie wyższe, i inne, dając możliwość wymiany doświadczeń zawodowych oraz tworząc bazę ćwiczeniową dla studentów kierunków pedagogicznych oraz uwzględniając wolontariat jako formę praktyk pedagogicznych.
- Przedszkole może współpracować z innymi instytucjami lokalnymi w celu organizowania działań mających na celu integrację lokalnej społeczności i promocję placówki.
- 15
- Wszystkie dzieci zapisane do oddziałów przedszkolnych korzystają z codziennych posiłków: – śniadania; – dwudaniowego obiadu; – podwieczorku.
- 16
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa Regulamin Pracy Przedszkola.
- Codzienną organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez dyrektora przedszkola, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia, nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- 17 Do realizacji celów statutowych przedszkola placówka posiada: – nowocześnie wyposażone cztery sale do prowadzenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych; – toalety dla dzieci i dorosłych; – szatnie dla dzieci; – rozdzielnię posiłków; – pomieszczenia administracyjne; – plac zabaw i teren rekreacyjny; – pomieszczenia socjalne.
ROZDZIAŁV Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
- 18
- Dyrektor zatrudnia w przedszkolu nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi, których liczba dostosowana jest do ilości dzieci objętych opieką.
- Pracownicy zatrudniani są na podstawie umowy o pracę, w oparciu o przepisy prawa pracy lub inną umowę cywilno- prawną.
- 19
- Dyrektor przedszkola powierza pracę w oddziale przedszkolnym liczącym maksymalnie 25 osób jednemu nauczycielowi z uprawnieniami do nauczania dzieci w wieku przedszkolnym, który może być wspomagany osobami do pomocy.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel prowadził pracę dydaktyczno- wychowawczą w oddziale przez cały cykl edukacyjny dzieci.
- Warunkiem zatrudnienia na stanowisku nauczyciela/opiekuna jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji pedagogicznych, zgodnie z wymogami przepisów prawa oświatowego.
- Nauczyciel:
- a) planuje i prowadzi pracę opiekuńczą i wychowawczo-dydaktyczną, w oparciu o diagnozę dziecka, wybrane przez siebie i dopuszczone do stosowania przez dyrektora programy wychowania przedszkolnego;
- b) odpowiada za wysoką jakość świadczonej pracy;
- c) jest zobowiązany otaczać indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków, wspierając je do rozwój psychofizyczny, rozwijając zdolności i zainteresowania, utrzymując ścisły kontakt z ich rodzicami/ prawnymi opiekunami, w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
- d) odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci przez cały czas pobytu dziecka w przedszkolu, kształtując w nich czynną postawę wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa;
- e) jest zobowiązany do rzetelnego wykonywania wszystkich zadań zawartych w szczegółowym zakresie obowiązków (określonym przez dyrektora przedszkola), którego opis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika oraz innych zadań, jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora i są związane z prawidłowa organizacja pracy przedszkola;
- f) przeprowadza diagnozę przedszkolną w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej;
- g) prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodną z obowiązującymi przepisami.
- Nauczyciel ma prawo do:
– dokształcania i doskonalenia zawodowego;
– ochrony zdrowia;
– korzystania z literatury, pomocy dydaktycznych dostępnych w placówce;
– korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych poradni i instytucji;
– wyboru programów wychowania przedszkolnego lub tworzenia i realizacji własnych, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
- 20
- Podstawowymi zadaniami pracowników administracji i obsługi jest:
- b) dbałość o sprawne działanie placówki jako instytucji, utrzymanie ładu i czystości w budynku i otoczeniu przedszkola;
- c) dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie wszystkich wychowanków przedszkola;
- d) współpraca z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci;
- e) rzetelne wykonywanie wszystkich zadań zawartych w szczegółowym zakresie obowiązków (określonym przez dyrektora przedszkola), którego opis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika oraz innych zadań, jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora i są związane z organizacją pracy przedszkola.
ROZDZIAŁ VI Rodzice/ prawni opiekunowie i wychowankowie przedszkola
- 21
- Rodzice / prawni opiekunowie zobowiązani są współdziałać z zespołem oraz dyrekcją przedszkola, w celu skutecznego oddziaływania edukacyjnego i wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Formy współdziałania to:
– kontakt indywidualny/ kontakt telefoniczny, e-mail, bądź poprzez wykorzystanie multimedialnych form przekazu obrazu i dźwięku z dyrektorem i nauczycielami;
– zajęcia otwarte;
– spotkania ze specjalistami, np. psychologiem, logopedą, rehabilitantem, itp.;
– wydarzenia i uroczystości przedszkolne połączone z prezentacją umiejętności artystycznych dzieci;
– warsztaty dla rodziców, pisemne informacje o rozwoju dziecka w formie opinii;
– ogłoszenia informacyjne dla rodziców;
– wycieczki; – spotkania integracyjne.
- Rodzice/ prawni opiekunowie mają prawo do:
– uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci, wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji społecznej czy materialnej;
– znajomości założeń i zadań wynikających z realizacji programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale i programu rozwoju przedszkola;
– uzyskiwania od nauczyciela rzetelnej informacji na temat rozwoju swojego dziecka, postępów edukacyjnych, wychowawczych, prezentowanych postaw społecznych;
– wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu przedszkole i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola;
– wyrażania opinii na temat programów realizowanych przez przedszkole oraz realizacji nowych rozwiązań pedagogicznych w pracy z dziećmi (innowacje pedagogiczne); – uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek odnośnie do przyczyn trudności wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia;
– otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z ich potrzebami w miarę możliwości przedszkola;
– wzbogacania, w porozumieniu z nauczycielami i dyrektorem, ceremoniału i zwyczajów przedszkola, w oparciu o tradycje środowiska i regionu;
– udziału we wspólnych spotkaniach z okazji uroczystości przedszkolnych;
– zgłaszania dyrektorowi własnych propozycji zajęć dodatkowych oraz dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej przedszkola.
- Rodzice/ prawni opiekunowie mają obowiązek:
– przestrzegać postanowień Statutu i innych dokumentów wewnętrznych przedszkola dotyczących organizacji, obowiązujących procedur, itp.
– ściśle współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę oraz opiekunami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i ustalania drogi indywidualnego rozwoju,
– zapewnić regularne uczęszczanie na zajęcia dydaktyczno- wychowawcze dziecku podlegającemu obowiązkowi szkolnemu, i w jego przypadku usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach dydaktycznych trwające ponad trzy dni;
– przyprowadzać i odbierać dziecko z przedszkola – przez rodziców lub pisemnie upoważnioną przez nich osobę, zapewniająca dziecku pełne bezpieczeństwo, w godzinach funkcjonowania przedszkola; pisemne upoważnienie zawierające imię, nazwisko, numer dowodu tożsamości osoby upoważnionej oraz podpis rodzica, rodzic składa u dyrektora, nauczyciela prowadzącego grupę. Osoba upoważniona zobowiązana jest na prośbę personelu okazać przy odbiorze dziecka dowód tożsamości; rodzice/ prawni opiekunowie przejmują pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego przez upoważniona przez siebie osobę;
– odpowiedzialność instytucji za dziecko następuje w chwili przekazania go przez rodzica/opiekuna pracownikowi przedszkola i ustępuje w chwili oddania dziecka osobie upoważnionej do jego odbioru;
– przyprowadzać do przedszkola wyłącznie dzieci zdrowe;
– informować o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu oraz niezwłocznie zawiadamiać o zatruciach pokarmowych, zakażeniach pasożytami (np. owsiki, glisty, wszy i inne), chorobach zakaźnych, a także zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje dziecka zarówno fizyczne jak i psychiczne;
– współdziałanie z przedszkolem i rodziną dziecka, mające na celu właściwy przepływ informacji oraz wypracowanie wspólnych działań edukacyjnych i wychowawczych;
– na bieżąco informować dyrektora lub nauczyciela/opiekuna o zmianach adresu zamieszkania, telefonu kontaktowego;
– śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń, stronie internetowej oraz profilu społecznościowym na facebooku;
– terminowo uiszczać opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu;
– respektować zasady przyjęte w przedszkolu;
– zaopatrzyć dziecko w odpowiednie ubranie i obuwie umożliwiające dziecku komfort i bezpieczeństwo w trakcie zabawy, nauki i pracy, codzienny pobyt na świeżym powietrzu, niezależnie od warunków pogodowych, oraz przebranie dziecka w razie „problemów fizjologicznych”;
– odbierać dziecko w godzinach funkcjonowania przedszkola; – z szacunkiem odnosić się do wszystkich pracowników przedszkola.
- 22
- Do przedszkola dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat.
- Dzieci mają możliwość odbywać w przedszkolu rocznego przygotowania przedszkolnego. 3. Dzieci mają wszystkie prawa wynikające z wiążących aktów prawnych.
- Do obowiązków dziecka należy:
– zgodne współżycie z rówieśnikami, przestrzeganie zasad i norm ustalonych i obowiązujących w grupie przedszkolnej,
– dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i rówieśników;
– każdorazowe zgłaszanie nauczycielowi o konieczności oddalenia się poza wyznaczony przez nauczyciela teren zabawy (sale zabaw, ogród przedszkolny);
– informowanie nauczyciela o potrzebach fizjologicznych;
– poszanowanie zabawek, pomocy dydaktycznych, sprzętu sportowego w budynku i ogrodzie przedszkolnym;
– słuchanie i wykonywanie poleceń, a także odnoszenie się z szacunkiem do wszystkich pracowników przedszkola.
- 23
- Pracownicy przedszkola nie stosują wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich. ROZDZIAŁ VII Zasady rekrutacji i skreślenia dziecka z listy wychowanków
- 24
- Przyjęcia dziecka do przedszkola w danym roku szkolnym, następuje na podstawie umowy cywilno- prawnej o świadczeniu usług oświatowych, zawartej pomiędzy stronami tj. rodzicami/opiekunami prawnymi lub jednym z rodziców dziecka /opiekunów prawnych, a dyrektorem przedszkola, po uprzednim zgłoszeniu dziecka na podstawie tzw. Kwestionariusza zgłoszeniowego, podpisanego przez co najmniej jednego z rodziców/ opiekuna prawnego.
- Złożenie Kwestionariusza zgłoszeniowego nie oznacza zapisu dziecka do przedszkola, stanowi jedynie pierwszy etap rekrutacji. Aby dziecko zostało przyjęte do przedszkola należy przystąpić do drugiego etapu rekrutacji jakim jest podpisanie umowy. O przyjęciu dziecka do przedszkola decyduje kolejność złożenia Kwestionariusza zgłoszeniowego.
- Warunki rozwiązania umowy, zostają sprecyzowane w umowie cywilno- prawnej.
- Rozwiązanie umowy przez jedną ze stron jest jednoznaczne ze skreśleniem dziecka z listy wychowanków przedszkola.
- 25
- Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez dyrektora przedszkola, w szczególności, gdy rodzice/prawni opiekunowie:
– nie przestrzegają postanowień obowiązującego w placówce statutu i obowiązujących w placówce procedur;
– nie wywiązują się z obowiązku terminowego regulowania obowiązujących w placówce opłat – na zasadach zawartych w niniejszym statucie i zawartej umowie cywilno- prawnej,
– zataili informacje o stanie zdrowia psychicznego lub fizycznego dziecka, mające wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno- wychowawczy i bezpieczeństwo innych dzieci w przedszkolu;
– nastąpi brak współpracy pomiędzy rodzicami/prawnymi opiekunami, a pracownikami pedagogicznymi przedszkola w kwestii rozwiązania problemów powstałych w procesie edukacji i wychowania dziecka;
– dziecko swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci,
– dziecko nagminnie łamie obowiązki wynikające z postanowień niniejszego statutu.
- W przypadku podjęcia przez dyrektora decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków, nie obowiązuje termin wynikający z umowy cywilno- prawnej.
- Pisemną decyzję dyrektora o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez nich do wiadomości przedszkola.
ROZDZIAŁ VIII Źródła finansowania placówki i zasady odpłatności.
- 26
- Na źródła finansowania placówki składają się:
- a) wpływy uzyskiwane z opłat dokonywanych przez rodziców (prawnych opiekunów);
- b) dotacje z budżetu gminy;
- c) subwencje, darowizny, nawiązki i odpisy podatkowe z innych źródeł, takich jak np. środków unijnych, festynów, kiermaszów, zbiórek surowców wtórnych.
- 27
- Odpłatność rodziców za pobyt dziecka w przedszkolu składa się z:
– czesnego
– opłaty stałej
– niepodlegającej zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu;
– opłaty za wyżywienie- jednakowej dla wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola, podlegającej zwrotowi w wysokości dziennej stawki żywieniowej za każdy dzień nieobecności dziecka w przedszkolu.
- Szczegółowe warunki zapłaty czesnego będą zawarte w umowie cywilno- prawnej oraz Regulaminie Płatności. Sytuacje wyjątkowe
- W sytuacji wprowadzenia obostrzeń, ograniczeń lub innych ukierunkowanych na działanie przedszkola, dotyczących wyjątkowych sytuacji w kraju, niezależnych od przedszkola w szczególności takich jak: zakaz administracyjny, stan zagrożenia epidemiologicznego, stan epidemii, stan wyjątkowy, stan wojenny, stan klęski żywiołowej, stan zagrożenia terrorystycznego lub inne nadzwyczajne okoliczności zgodne z decyzjami rządu, możliwe są zmiany w funkcjonowaniu przedszkola.
- Zmiany dotyczyć mogą: opłat za przedszkole (czesne, posiłki), czasu pracy oraz organizacji opieki i edukacji dla dzieci.
- W szczególnych okolicznościach opisanych w § 27, pkt. 1 część zajęć może zostać zawieszona lub w przypadku braku możliwości świadczenia opieki i edukacji stacjonarnie przedszkole może prowadzić zajęcia edukacyjne w formie zdalnej, z wykorzystaniem technik przesyłania obrazu i dźwięku na odległość. Nauczanie zdalne może być prowadzone do czasu ustania przeszkody, umożliwiającej prowadzenie zajęć w formie stacjonarnej.
- Wszystkie zmiany w funkcjonowaniu przedszkola zostają wprowadzone na mocy zarządzenia dyrektora.
ROZDZIAŁ IX Postanowienia końcowe
- 29
- Statut obejmuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkola.
- Dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do statutu zostaje on:
– zamieszczony na tablicy ogłoszeń przedszkola,
– zamieszczony na stronie internetowej przedszkola,
– udostępniony na prośbę zainteresowanych przez dyrektora i nauczycieli w poszczególnych grupach przedszkolnych.
- Regulaminy o charakterze wewnętrznym obowiązujące w placówce nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację dotyczącą procesu edukacji i nauczania przez cztery lata, dokumentacja prowadzona jest i przechowywana na podstawie odrębnych przepisów.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej regulują odrębne przepisy.
- Przedszkole posiada swoje logo i papier firmowy.
- Uchwalenia nowego statutu lub zmian niniejszego, jak również decyzja o likwidacji Przedszkola należy do kompetencji osoby prowadzącej przedszkole.
- Statut wchodzi w życie z dniem 14.09.2020r.